1.IDENTIFICACIÓ
1.1. Nom de l'obra: Casa kaufmann (casa cascada)
1.2 .Autor o escola: Wright, Frank Lloyd (1869-1959)
Nació el 8 de junio de 1867 en Richland Center, Wisconsin (Estados Unidos). Cursó estudios de ingeniería civil en la Universidad de Wisconsin y en 1887 viajó a Chicago con el fin de trabajar como dibujante en el estudio de Adler&Sullivan. Louis Henri Sullivan, un miembro de esta compañía, influyó en su obra y siempre le consideró como su maestro. En 1893 abrió su propio estudio de arquitectura en Chicago. Fue el introductor del término de arquitectura orgánica, que consiste en que la construcción debe derivarse directamente del entorno natural. Desde los inicios de su carrera rechazó los estilos neoclasicistas y victorianos que imperaban a finales del siglo XIX. Otra de sus aportaciones fundamentales a la arquitectura moderna fue el dominio de la planta libre, con la que obtuvo espacios que fluyen de una estancia a otra. El concepto abunda en las llamadas prairie-houses (casas de la pradera), entre las que destacan la Martin House en Buffalo (Nueva York, 1904), la Coonley House en Riverside (Illinois, 1908) y la Robie House en Chicago (1909). Entre sus innovaciones estructurales destaca el sistema antisísmico desarrollado en el Hotel Imperial de Tokio. Entre 1909 y 1910 se autoexilió en Europa, debido a problemas personales. Cuando regresó, se estableció en Taliesi, donde construyó su propia casa y un estudio-escuela. Entre sus obras más emblemáticas aparecen la Millard House en Pasadena (California, 1923), la Kaufmann House o casa de la Cascada en Bear Run (Pennsylvania, 1937), el Johnson Wax Company Administration Building en Racine (Wisconsin, 1939), la First Unitarian Church en Madison (Wisconsin, 1947) y el rascacielos Price Tower de Bartlesville (Oklahoma, 1953). Falleció el 9 de abril de 1959 en Phoenix (Arizona).
1.3 .Dates de construcció: 1935-1937
1.4. Tipus d'edifici: privat, ara públic.
1.5. Període al qual pertany: Organicisme
1.6. Emplaçament: Bear Run, Pennsilvània (EUA)
1.7. Ressenya breu:
1.7.1. Materials utilitzats: formigó armat, pedra natural, vidre i alumini.
1.7.2. Sistema constructiu: amb materials industrials.
1.7.3. Mesures:
2. ANÀLISI FORMAL:
2.1.Elements de suport: Pilars de formigó armat.
2.2.Elements suportats: Els pisos de formigó armat que sobresurten cap a l’exterior en forma de grans terrasses.
2.3.Espai exterior:
-Aquesta casa no té façana d’entrada i l’accés a l’habitatge es fa a través d’un pont perquè la part contrària del carrer és la que ha desenvolupat vers la integració amb el paisatge.
-Casa realitzada per viure dins de la natura emplaçada en un entorn natural accidentat i rocallós.
-Línies dominants horitzontalsà terrasses i verticals de les quals destaca l’escala.
-Casa dissenyada per adaptar-se als desnivells del terreny. Es planteja confondre’s amb l’exterior i es planteja formar una unitat entre l’àmbit natural i residencial.
-Els accidents naturals com el corrent d’aigua s’articulen com un element estructural de l’edifici i crearan la falsa sensació que és des de la mateixa casa d’on brolla el salt d’aigua.
-Grans finestrals de fusteria d’alumini fan que la casa s’integri amb l’entorn.
2.4.Espai interior:
-La llibertat de planta de cada pis és absoluta, es formen diferents plans projectats en terrasses que se superen mitjançant esglaons o plantes es desenvolupen mitjançant 3 nivells.
-Tots els angles inferior es dissolen en vidres i eviten la sensació de recinte tancat.
-Planta inferiorà gran sala d’estar instal·lada sobre una roca com a base de la llar de foc i gran terrassa de formigó que vola damunt la cascada i la integra especialment en l’habitatge. Les estructures de les diferents habitacions prescindeixen dels murs de càrrega i l’espai queda completament lliure.
-Planta superiorà hi ha un altre terrassa a 90º de la primera, per tant, aquesta tindrà llum i ombra.
-Il·luminació per grans finestrals amb tancaments mecànics.
2.5. Estil: elements definitoris, influències i relacions.
Organicista. Principis:
-Volen harmonitzar l’edifici amb l’ambient estenent i accentuen els plans paral·lels al sòl.
-No vol ornamentar les façanes, exceptuant els resultats dels mateixos materials.
-Redueix al mínim les compartimentacions divisòries interiors a la recerca d’un sol ambient on els únics límits siguin l’aire i la llum.
-Volen que s’assembli en forma o caràcter a un organisme natural. Busquen la integració de la obra mateixa en el paisatge que la envolta. L’edifici no ha d’estar sobre una muntanya, sinó formar part d’ella. No hi ha d’haver una línia divisòria entre la natura i l’edifici, l’un és el altre.
Influït: Arquitectura japonesa i aprofitarà al màxim les innovacions dels nous materials com tota l’arquitectura contemporània.
Influirà: alguns racionalistes europeus faran seves les formulacions de l’organicismeà pavelló alemany.
3. CONTINGUT I SIGNIFICACIÓ DE L'EDIFICI:
3.1. Funció de l'edifici: habitatge, ara casa museu.
3.2. Elements simbòlics de l'edifici. Integració amb la natura.
3.3. Encàrrec i recepció: La casa la va encarregar Edgar Kaufmann (director dels grans magatzems Pitsburg) que la volia com a residencia particular.
3.4. Context històric i relació amb la cultura de l'època. Expansió economia EUAà primera potència mundial. Classes mitjanes s’integren dins la societat de consum de productes de luxe (casa). A Europa, nazis (feixisme).
3.5. Història de l’edifici.
L’anècdotaà els operaris que la construïen deien que s’enfonsaria i no va ser així
No hay comentarios:
Publicar un comentario