viernes, 27 de febrero de 2009

Guernica



COM ANALITZAR UNA OBRA PICTÒRICA

1.IDENTIFICACIÓ

1.1.Nom de l'obra: Guernica

1.2.Autor o escola:(ressenya biogràfica).

1.3.Datació: 1937

1.4.Estil, període al qual pertany: cubisme, surrealisme, expressionisme.

1.5.Ubicació (original i actual): Museu d’Art Reina Sofia, Madrid.

1.6.Ressenya breu:

1.6.1.Tècnica: oli

1.6.2.Suport: tela

1.6.3.Contingut: paisatge, retrat, pintura religiosa, natura morta, narratiu, històric, de gènere quotidià, informal,...

1.6.4.Figurativa

1.6.5.Mesures: 3,51x7,82 metres

1.7.Estat de conservació: bon estat de conservació.

2. COMENTARI FORMAL

2.1. Es important el dibuix? Domini de la línia contornejant les figures. La gamma de colors blaus i grisos. La poca varietat de colors s’ha realitzar per donar més dramatisme a l’escena. Predomini de les línies corbes.

2.2. Composició: esta organitzada en 3 o 4 parts. Tenim l’eix de la paret blanca que decideix el quadre de les següents parts: la part de la dreta tenim les dones que corren i el personatge que pateix el bombardeig. A l’esquerra estan els animals i les figures tràgiques que fan referència al poble (mare amb el fill mort i el soldat).

Asimètrica

Oberta per la part superior i tancada per l’inferior.

Línies diagonals i piramidals. L’eix central de la piràmide estaria en el vèrtex del quinqué amb tendència a 3 dimensions.

2.3. Perspectiva: el fons té profunditat però diferent segons les escenes.

2.4. Color: blanc i negre. Vol expressar horror. Influència de les fotografies de l’època. Blaus, colaix. Tendència a plana.

2.5. Llum: la llum esta repartida. El quinqué, les flames i l’ull.

2.6. Ritme: moviment.

2.7. DESCRIPCIÓ DE L'OBRA:

El toro: animal totèmic d’Espanya que pateix la mort o bé bèstia que tomba el cap per no veure el terror.

Cavall: representació de la població civil ferida i embogida per les matances. També el relacionen amb el feixisme, amb el seu galop destrueix tot el que se li posa davant.

Guerrer: porta una espasa i una flor. Se’l considera una víctima esquarterada de la guerra.

Dona amb nen mort: s’anomena una pietat.

Edificis: sensació de destrucció on queda atrapada la població civil.

Llum: símbol de progrés que també pot arribar a portar la destrucció. Es pot considerar la llum de la informació. Ajuda a il·luminar l’expressió de dolor.

Perfil pla surrealista: surt d’una porta i a sobre hi ha un braç amb un quinqué. També crida, la cara.

Imatge femenina: avança cap el centre del quadre amb mans i peus rigorosos. Aixeca el cap cap a la llum. Té por.

Personatge atrapat mirant amunt: esta ple de flames. Fa referència al bombardeig que ve des de d’alt.

2.8.Característiques de l'estil . Influències i relacions.

Expressionista, Cubista (analític, sintètic i surrealista)

Presenta algunes imatges de cara i de perfil (cubisme)

Surrealisme

Tots els autors relacionats amb aquests estils. Relacionat amb Julio González i Pablo Gargallo, que treballen amb Picasso.

3. COMENTARI DEL CONTINGUT:

3.1.Contingut i significació: el 25 d’abril de 1937 43 bombarders i avions de caça alemanys de la legió Condor i alguns italians, tots al servei dels franquistes, van bombardejar Guernika, una petita ciutat capital del País Basc.

3.2.Funció: decorativa, històrica, propagandística, expressiva del món individual de l’artista. Denuncia la brutalitat de la guerra i és un al·legat contra el feixisme que va ser capaç de bombardejar despietadament ciutats amb població civil.

3.3.Aportacions, innovacions: síntesi d’estils artístics. És un document del poder de la pintura com a llenguatge de la crítica social i enlaira un fet real a la categoria de símbol.

3.4..Context històric: guerra civil

3.5..Història de l'obra: el 1937 Picasso acceptarà l’encàrrec de pintar un mural de grans dimensions per al Pavelló de la República Espanyola per a l’Exposició Internacional de París. Les mides que havia de tenir el quadre van ser imposades a Picasso ja que tenia un lloc reservat a l’edifici. Picasso es va oposar a que aquest quadre vingués a Espanya fins que no hagués democràcia. Fins al 1981 va restar al Moma (Nova York). Al 1981 va haver un debat i finalment es va quedar al Museu Reina Sofía de Madrid.

No hay comentarios: