1.IDENTIFICACIÓ
1.1.Nom de l'obra: El crit
1.2.Autor o escola: Edvard Munch.
1.3.Datació: 1893
1.4.Estil, període al qual pertany: Expressionisme
1.5.Ubicació Nasjonalgalleriet, Oslo.
1.6.Ressenya breu:
1.6.1.Tècnica: oli i tremp.
1.6.2.Suport: cartró.
1.6.3.Contingut: paisatge, retrat, pintura religiosa, natura morta, narratiu, històric, de gènere quotidià, informal,...
1.6.4.Figurativa
1.6.5.Mesures: 91x73’5 cm.
1.7.Estat de conservació: bon estat de conservació.
2. COMENTARI FORMAL
2.1. Es important el dibuix? No. El dibuix i el color queden subordinats al missatge expressiu de l’obra.
Recta=vertical del pont
Corba =dinamisme (paisatge).
2.2. Composició: (lloc que ocupa cada element)
asimètrica.
oberta (tots els elements fugen del centre teòric). L’angoixa es transmet.
plans de la pintura: en un primer pla tenim el personatge que crida. A l’últim pla el paisatge. En un pla entremig tenim a dos personatges al final del pont i el paisatge.
unitària (tots el elements s' interaccionen i esdevenen necessaris per a la estructura general de l'obra). L’expressivitat necessita de tots els elements del quadre.
línies principals de l'obra: diagonal, corbes i línies en forma d’essa. Posen en evidència la soledat de la figura.
volum: impressió de tridimensionalitat.
2.3. Perspectiva:
Lineal (línies del pont); plana (tendència plana en el paisatge).
2.4. Color: es percep en relació amb els altres.
Colors càlids: gamma de rojos, grocs i verds
Colors freds: blaus grisos i violetes
Colors primaris: groc, vermell i blau.(expandeixen la llum)
Colors secundaris: taronja, verd i violeta.(absorbeixen la llum)
Colors complementaris:
taronja -blau.
lila- groc. màxim contrast i equilibri
verd -vermell.
Colors simbòlics
Són colors irreals, no deixa buits, les pinzellades són amples, fetes potents, de línia corba exceptuant el pont. Els tons són agressius que reforcen la força d’idea vital.
2.5. Llum: real: vol reflectir una llum solar, no veiem l’angle de la llum ni les ombres.
2.6. Ritme: repòs (dinàmic)
Podem observar un paisatge realitzar a base de grans línies ondulants vermelles i grogues i un paisatge en el qual podem veure muntanyes, el mar i un fiord. En el primer pla tenim un personatge angoixat i dos personatges indiferents al final del pont. La figura (descripció) i tot està en funció de l’expressió.
Influència de Goya i les pintures negres, de Van Gogh, de Gauguin i del Modernisme per la línia ondulada. Influirà en tot el moviment expressionista tant en exp. figuratiu com abstracte.
Tema: s’ha interpretat aquest crani com una caravel·la. Preludi de la mort.
recepció: encàrrec de l'obra, a qui s'adreça.
Va ser robada l’any 2004 i recuperada al 2006. Reflecteix molt la personalitat de Munch: “la malaltia, la bogeria i la mort van ser els àngels que em van seguir tota la vida”
No hay comentarios:
Publicar un comentario