miércoles, 4 de febrero de 2009

El crit


1.IDENTIFICACIÓ

1.1.Nom de l'obra: El crit

1.2.Autor o escola: Edvard Munch.

1.3.Datació: 1893

1.4.Estil, període al qual pertany: Expressionisme

1.5.Ubicació Nasjonalgalleriet, Oslo.

1.6.Ressenya breu:

1.6.1.Tècnica: oli i tremp.

1.6.2.Suport: cartró.

1.6.3.Contingut: paisatge, retrat, pintura religiosa, natura morta, narratiu, històric, de gènere quotidià, informal,...

1.6.4.Figurativa

1.6.5.Mesures: 91x73’5 cm.

1.7.Estat de conservació: bon estat de conservació.

2. COMENTARI FORMAL

2.1. Es important el dibuix? No. El dibuix i el color queden subordinats al missatge expressiu de l’obra.

Recta=vertical del pont

Corba =dinamisme (paisatge).

2.2. Composició: (lloc que ocupa cada element)

asimètrica.

oberta (tots els elements fugen del centre teòric). L’angoixa es transmet.

plans de la pintura: en un primer pla tenim el personatge que crida. A l’últim pla el paisatge. En un pla entremig tenim a dos personatges al final del pont i el paisatge.

unitària (tots el elements s' interaccionen i esdevenen necessaris per a la estructura general de l'obra). L’expressivitat necessita de tots els elements del quadre.

línies principals de l'obra: diagonal, corbes i línies en forma d’essa. Posen en evidència la soledat de la figura.

volum: impressió de tridimensionalitat.

2.3. Perspectiva:

Lineal (línies del pont); plana (tendència plana en el paisatge).

2.4. Color: es percep en relació amb els altres.

Colors càlids: gamma de rojos, grocs i verds

Colors freds: blaus grisos i violetes

Colors primaris: groc, vermell i blau.(expandeixen la llum)

Colors secundaris: taronja, verd i violeta.(absorbeixen la llum)

Colors complementaris:

taronja -blau.

lila- groc. màxim contrast i equilibri

verd -vermell.

Colors simbòlics

Són colors irreals, no deixa buits, les pinzellades són amples, fetes potents, de línia corba exceptuant el pont. Els tons són agressius que reforcen la força d’idea vital.

2.5. Llum: real: vol reflectir una llum solar, no veiem l’angle de la llum ni les ombres.
2.6. Ritme: repòs (dinàmic)

2.7. DESCRIPCIÓ DE L'OBRA:

Podem observar un paisatge realitzar a base de grans línies ondulants vermelles i grogues i un paisatge en el qual podem veure muntanyes, el mar i un fiord. En el primer pla tenim un personatge angoixat i dos personatges indiferents al final del pont. La figura (descripció) i tot està en funció de l’expressió.

2.8.Característiques de l'estil. Influències i relacions: moviment artístic que durà mols canvis i oscilacions des de final del segle XIX fins a mitjans del XX. Neix com a crítica del sistema capitalista i té una ideologia contrària a la burgesia capitalista i als seus avenços tècnics. Creu que l’obra d’art ha d’expressar un sentiment o emoció més que no pas donar conèixer la realitat física de les coses. Es fixa en l’ésser humà i en la seva angoixa i dóna prioritat a la visió interior de l’artista sobre la visió exterior del món. És un art pessimista i dóna importància als aspectes de la vida tràgics, anti-socials i degradants. Intenta transmetre els sentiments humans, subordina els elements del quadre a les necessitats expressives. Els colors i els gestos són violents i la figuració té poca importància.

Influència de Goya i les pintures negres, de Van Gogh, de Gauguin i del Modernisme per la línia ondulada. Influirà en tot el moviment expressionista tant en exp. figuratiu com abstracte.


3. COMENTARI DEL CONTINGUT:

3.1.Contingut i significació: aquest quadre vol plasmar la soledat, el temor, l’angoixa i ha esdevingut la imatge emblemàtica de l’angoixa en el món contemporani.

Tema: s’ha interpretat aquest crani com una caravel·la. Preludi de la mort.

recepció: encàrrec de l'obra, a qui s'adreça.

3.2.Funció: decorativa, expressiva del món individual de l' artista.

3.3.Aportacions, innovacions: característiques de l’estil.

3.4..Context històric: 1893 à revolució industrial, poder burgesia, mov. socials.

3.5.Història de l'obra

Va ser robada l’any 2004 i recuperada al 2006. Reflecteix molt la personalitat de Munch: “la malaltia, la bogeria i la mort van ser els àngels que em van seguir tota la vida”

No hay comentarios: