1.IDENTIFICACIÓ
1.1. Nom de l'obra: Palau de la Música
1.2 .Autor o escola:Domènech i Montaner
Va estudiar la carrera d'arquitectura .Com a arquitecte, Domènech i Montaner va realitzar edificis en els quals es combina una racionalitat estructural amb elements ornamentals extraordinaris, inspirats en els corrents arquitectònics hispanoàrabs i en les línies corbes pròpies del modernisme.
Contràriament a altres arquitectes del modernisme, Domènech i Montaner va tendir amb el pas del temps a realitzar edificis més lleugers, eliminant material en les estructures però mantenint l'ornamentació com a element de primer ordre.
Fou membre de l'ara denominada Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi (1901).
Domènech i Montaner va morir a Barcelona l'any 1923 als 73 anys d'edat.
1.3 .Dates de construcció:1905-1908
1.4. Tipus d'edifici: públic
1.5. Període al qual pertany: modernisme
1.6. Emplaçament:BCN
1.7. Ressenya breu:
1.7.1. Materials utilitzats: ferro, vidre, ceràmica i maó
1.7.2. Sistema constructiu: materials industrials.
2. ANÀLISI FORMAL:
2.1.Elements de suport: l’edifici s’aguanta mitjançant un entramat metàl·lic i columnes de ferro, els quals donen suport a l’anomenada capsa de vidre. Les càrregues estan molt concentrades en punts concrets.
2.3.Espai exterior: Espai més aviat reduït. A les dues façanes hi ha un conjunt escultòric de Miquel Blay, tot el conjunt es presidit per San Jordi, patró de Catalunya.
A la façana principal hi ha un mosaic que escenifica la balanguera.
2.4.Espai interior: Podem parlar de tres blocs que assoleixen una unitat gràcies a la decoració modernista. Podem parlar dels accessos concrets a la sala de concerts i escenari. D’aquests podem destacar la escalinata que donarà accés a la sala d’audicions i totes les dependències que estan preparades aper a que la gent esperi el concert en les quals es poden observar tots els detalls modernistes i alguna influència de l’art gòtic.
Acústica excepcional. Consta de l’escenari, pati de butaques i llotja.
La línia superior de l’escenari està delimitada per dos grups escultòrics dissenyats per Gargallo una fa referència a la música popular a Anselm Clavé i les flors de maig i l’altre a la música culte amb Beethoven i la cavalcada de les valquíries.
Al fons de l’escenari estan les muses que toquen diferents instruments esculpits i completats per trossos de mosaic .
Hi ha un gran vitrall al sostre amb forma de cúpula invertida que actúa com a gran lampara i aporta llum natural a l’interior.
Als laterals tenim uns grans vitralls amb símbols de Catalunya que aporten gran il·luminació a la sala. Tota la sal està decorada amb ceràmica vidriada. A banda i banda de l’escenari hi ha dos pegassos que vigilen que tot vagi bé.
2.5. Estil: elements definitoris, influències i relacions.
Modernisme. Predomini línies corbes i formes sinuoses. Utilització de vitralls amb policromia. Abundància decorativa especialment d’origen vegetal.
Utilització de materials tradicionals i moderns, fusta i ferro forjat.
3. CONTINGUT I SIGNIFICACIÓ DE L'EDIFICI:
3.1. Funció de l'edifici: político-administratiu,
3.2. Elements simbòlics de l'edifici.
Símbols catalans,escolania, balanguera
3.3. Encàrrec i recepció: qui encarrega l'obra, a qui o què la destina la persona que l'encarrega.
3.4. Context històric i relació amb la cultura de l'època.
Època de la setmana tràgica
3.5. Història de l’edifici.
Va ser la seu de l’orfeó català i va ser costejada per contribucions populars dels amics de l’orfeó. Van col·laborar els principals artistes del moment.
No hay comentarios:
Publicar un comentario