miércoles, 4 de febrero de 2009

Palau de la Música


1.IDENTIFICACIÓ

1.1. Nom de l'obra: Palau de la Música

1.2 .Autor o escola:Domènech i Montaner

Va estudiar la carrera d'arquitectura .Com a arquitecte, Domènech i Montaner va realitzar edificis en els quals es combina una racionalitat estructural amb elements ornamentals extraordinaris, inspirats en els corrents arquitectònics hispanoàrabs i en les línies corbes pròpies del modernisme.

Contràriament a altres arquitectes del modernisme, Domènech i Montaner va tendir amb el pas del temps a realitzar edificis més lleugers, eliminant material en les estructures però mantenint l'ornamentació com a element de primer ordre.

Fou membre de l'ara denominada Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi (1901).

Domènech i Montaner va morir a Barcelona l'any 1923 als 73 anys d'edat.

1.3 .Dates de construcció:1905-1908

1.4. Tipus d'edifici: públic

1.5. Període al qual pertany: modernisme

1.6. Emplaçament:BCN

1.7. Ressenya breu:

1.7.1. Materials utilitzats: ferro, vidre, ceràmica i maó

1.7.2. Sistema constructiu: materials industrials.

2. ANÀLISI FORMAL:

2.1.Elements de suport: l’edifici s’aguanta mitjançant un entramat metàl·lic i columnes de ferro, els quals donen suport a l’anomenada capsa de vidre. Les càrregues estan molt concentrades en punts concrets.

2.3.Espai exterior: Espai més aviat reduït. A les dues façanes hi ha un conjunt escultòric de Miquel Blay, tot el conjunt es presidit per San Jordi, patró de Catalunya.

A la façana principal hi ha un mosaic que escenifica la balanguera.

2.4.Espai interior: Podem parlar de tres blocs que assoleixen una unitat gràcies a la decoració modernista. Podem parlar dels accessos concrets a la sala de concerts i escenari. D’aquests podem destacar la escalinata que donarà accés a la sala d’audicions i totes les dependències que estan preparades aper a que la gent esperi el concert en les quals es poden observar tots els detalls modernistes i alguna influència de l’art gòtic.

Acústica excepcional. Consta de l’escenari, pati de butaques i llotja.

La línia superior de l’escenari està delimitada per dos grups escultòrics dissenyats per Gargallo una fa referència a la música popular a Anselm Clavé i les flors de maig i l’altre a la música culte amb Beethoven i la cavalcada de les valquíries.

Al fons de l’escenari estan les muses que toquen diferents instruments esculpits i completats per trossos de mosaic .

Hi ha un gran vitrall al sostre amb forma de cúpula invertida que actúa com a gran lampara i aporta llum natural a l’interior.

Als laterals tenim uns grans vitralls amb símbols de Catalunya que aporten gran il·luminació a la sala. Tota la sal està decorada amb ceràmica vidriada. A banda i banda de l’escenari hi ha dos pegassos que vigilen que tot vagi bé.

2.5. Estil: elements definitoris, influències i relacions.

Modernisme. Predomini línies corbes i formes sinuoses. Utilització de vitralls amb policromia. Abundància decorativa especialment d’origen vegetal.

Utilització de materials tradicionals i moderns, fusta i ferro forjat.

3. CONTINGUT I SIGNIFICACIÓ DE L'EDIFICI:

3.1. Funció de l'edifici: político-administratiu,

3.2. Elements simbòlics de l'edifici.

Símbols catalans,escolania, balanguera

3.3. Encàrrec i recepció: qui encarrega l'obra, a qui o què la destina la persona que l'encarrega.

3.4. Context històric i relació amb la cultura de l'època.

Època de la setmana tràgica

3.5. Història de l’edifici.

Va ser la seu de l’orfeó català i va ser costejada per contribucions populars dels amics de l’orfeó. Van col·laborar els principals artistes del moment.

Ha estat reformat per Óscar Tusquets que va respectar escrupolosament l’obre de Domènech i Muntaner. Va ampliar els espais dotant l’edifici d’equipaments moderns i funcionals

No hay comentarios: