1.IDENTIFICACIÓ
1.1.Nom de l'obra: La càrrega
1.2.Autor o escola: Casas
Nascut a Barcelona, inicialment va ser deixeble d'en Joan Vicens a la Escola de la Llotja, l'any 1881 començà a col·laborar en diferents revistes
A partir de 1889 va exposar anualment a la Sala Parés de Barcelona, encara que en un principi sense gaire èxit degut a la quotidianitat dels seus temes.
El seu estil combinava hàbilment uns tons vius en un entorn grisenc amb el detall suau o el sintetisme a l'hora de dibuixar grans gernacions.
També fou un dels fundadors del cafè Els Quatre Gats (1897-1903)
És especialment destacable la seva col·lecció de retrats al carbó d'intel·lectuals i personatges d'aquells anys, com Unamuno, Azorín, Granados, Sorolla, Zuloaga, Albéniz i molts més fins sumar-ne uns dos-cents.
El 1899 entrà a la Societat Internacional de Pintura.
1.3.Datació:1899-1903
1.4.Estil, període al qual pertany: modernisme
1.5.Ubicació : Museu de la Garrotxa, Olot
1.6.Ressenya breu:
1.6.1.Tècnica: oli
1.6.2.Suport: tela
1.6.3.Contingut: paisatge
1.6.4.Figurativa o abstracta: figurativa
1.6.5.Mesures:2.98 x 4.7
1.7.Estat de conservació:bo
2. COMENTARI FORMAL
2.1. Es important el dibuix? Si en primer pla, especialment en els personatges del guàrdia civil i de l’obrer caigut. A la llunyania el dibuix es difumina tant a les masses dels manifestants com a la ciutat.
2.2. Composició:
asimètrica
oberta
plans de la pintura 1: Guàrdia civil i l’obrer 2: massa de manifestants 3: ciutat
unitària (tots el elements s' interaccionen i esdevenen necessaris per a la estructura general de l'obra).
volum: impressió de tridimensionalitat.
2.3. Perspectiva:
corba (naturalisaèria (llunyania difuminada)
2.4. Color: es percep en relació amb els altres.
Colors càlids: grocs
Colors freds: blaus grisos
Colors primaris: groc, vermell i blau.(expandeixen la llum)
Colors secundaris: taronja, verd
2.5. Llum: real (solar,distribuïda homogèniament)
2.6. Ritme: moviment
2.7. DESCRIPCIÓ DE L'OBRA:
2.8.Característiques de l'estil . Influències i relacions.
Realisme, utilitza grans espais buits que resalten els personatges en primer terme.
Llum matisada per l’ambient boirós.
Descripció sense compromís
Posicío alta
Influència de la pintura japonesa, del realisme i l’impressionisme
3. COMENTARI DEL CONTINGUT:
3.1.Contingut i significació:
La càrrega
3.2.Funció: decorativa,històrica
3.3.Aportacions, innovacions.
Barreja entre impressionisme i realisme
3.4..Context històric. Protestes dels obrers, sindicats, burgesia.
Barcelona coneguda com la ciutat de les bombes
3.5..Història de l'obra
La càrrega la va pintar l’any 1899 per tal de participar a l’exposició universal de París, però el jurat no la va acceptar. Li va canviar el nom, Barcelona 1902, volia reflectir la vaga general que hi va haver aquell any i d’aquesta manera li donà al quadre una versió d’actualitat.
L’Estat espanyol va adquirir el quadre. Res es veritat en el quadre, el paisatge no correspon al de Barcelona i no representa la vaga ni el personatge caigut no representa un manifestant ferit.
Va guanyar una medalla d’or a Madrid, a l’exposició universal de Belles Arts
L’any 1909va una versió més reduïda que forma part d’una col·lecció americana en la qual el Guardia Civil va a peu.
No hay comentarios:
Publicar un comentario