miércoles, 4 de febrero de 2009

Pavelló alemany

1.IDENTIFICACIÓ (Dades gene­rals de l'obra)

1.1. Nom de l'obra: Pavelló Alemany

1.2 .Autor o escola: Mies Van der Rohe

1.3 .Dates de construcció: construït el 1929 per l’Exposició Universal. Es va enderrocar i es va tornar a construir el 1986.

1.4. Tipus d'edifici: públic

1.5. Període al qual pertany: Racionalisme

1.6. Emplaçament: Barcelona

1.7. Ressenya breu:

1.7.1. Materials utilitzats: pedra (marbre travertí, ònix, granit), acer inoxidable i vidre.

1.7.2. Sistema constructiu: amb materials industrials.

1.7.3. Mesures:

2. ANÀLISI FORMAL:

2.1.Elements de suport: 8 pilars de forma cruciforme d’acer inoxidable repartits en intervals regulars. Els murs no tenen funció de càrrega en el cas de l’edifici principal, estan així per criteris estètics.

2.2.Elements suportats: sistema arquitravat, la coberta plana i horitzontal, una mica avançada respecte l’estructura inferior. Tot l’edifici esta suportat sobre un podi, el qual s’accedeix per vuit graons.

2.3.Espai exterior: forma un paral·lelepípede. No té una façana principal. Davant del pavelló hi ha un estany rectangular que obliga girar a la dreta per tal d’entrar a l’edifici. La línia horitzontal domina el conjunt. Una part de l’edifici queda oculta per vegetació. L’altra part forma part d’una àmplia avinguda. Dins del conjunt hi ha un edifici secundari on hi ha una botiga i oficines.

2.4.Espai interior: hi ha murs divisoris distribuïts més amb criteris estètics que constructius. Tenen la funció de delimitar l’espai però no d’aguantar l’edifici.

Al fons i en un petit estany es troba l’estàtua de Kolbe “Demà” que esta envoltada de parets de marbre verd i també d’Ònix on les vetes naturals de la pedra formen unes línies abstractes que contrasten amb el figurativisme de l’estàtua. Podem observar també el mobiliari, dissenyat per l’arquitecte, el qual iniciarà la popularització del mobiliari fabricat amb tub metàl·lic.

2.5. Estil: simplicitat geomètrica i puresa de línies. La construcció es basa en una composició rígidament geomètrica i rectilínia sense ornamentacions en les seves construccions la funcionalitat és el màxim luxe. No hi ha res superflu. El seu lema és “Less is more”. Materials moderns: utilitza l’acer i així els murs queden alliberats d’aguantar l’edifici. Utilització de grans finestrals de vidre. Materials elegants com el marbre i l’ònix. Sensació de calma a causa de la sobrietat i de la geometria.

Influències i relacions: “Bauhaus” de Gropiius; “La casa Savoie” Le Corbusier.

3. CONTINGUT I SIGNIFICACIÓ DE L'EDIFICI:

3.1. Funció de l'edifici: va ser construït per representar Alemanya a l’exposició universal de Barcelona al 1929.

3.2. Elements simbòlics de l'edifici: vol simbolitzar els valors de la nova Alemanya: modernitat, racionalitat, transparència. El govern de la república de Weimar.

3.3. Encàrrec i recepció: qui encarrega l'obra, a qui o què la destina la persona que l'encarrega.

3.4. Context històric i relació amb la cultura de l'època.

3.5. Història de l’edifici: va ser construït en 1929. En 1930 es va posar a la venda però ningú el va voler comprar, van decidir desmantellar-lo. Entre 1983-86 l’Ajuntament de Barcelona el va reconstruir. Sota la direcció d’arquitectes barcelonins. Es fa per recordar el centenari del naixement de Mies Van der Rohe.

1 comentario:

Anónimo dijo...

Roser: Això és onix!!! xDD