martes, 14 de octubre de 2008

Discòbol


1.IDENTIFICACIÓ
1.1.Nom de l'obra:
Discòbol
1.2.Autor o escola: Miró
1.3.Datació: 460aC
1.4.Període al qual pertany: grec clàssic
1.5.Ubicació (original i actual): Museo Nazionale Romano delle Terme (còpia Lancelotti)
1.6.Ressenya breu:
1.6.1.Tècnica:
talla
1.6.2.Material: pedra
1.6.3.Formes: volum rodó: exempta
1.6.4.Tipologia: dempeus
1.6.6.Textures: acabat llis i brunyit
1.6.7.Mesures: 1.53m
1.7.Estat de conservació: Bon estat de conservació

2. COMENTARI FORMAL
2.1.Composició:

Figura amb la simetria del cos humà, la banda dreta està dominada per la línia corba, mentres que la banda esquerra està dominada per l’angle recte. Totes aquestes línies formen una ziga-zaga que surt de la mà que aguanta el plat, aixella, natges, genoll i peus.
La posició del cos i el material formen un joc de llums i ombres
2.2.Ritme: moviment: ziga-zaga
2.3.Espai: correccions òptiques
2.4.Volum: obert
2.5.Temps: voluntat d'eternitat, vol eternitzar la memòria d’un atleta.
2.7. Característiques de l'estil, influències i relacions.
Treball naturalista del cos, poca expressivitat de la cara. Preocupació per l’expressió del moviment.
Posició unifacial. Estava pensada per a que sigues mirada frontalment.
Està influenciada per l’escultura egípcia pel que fa el tors frontal i les cames de perfil. Influirà en l’escultura posterior.

DESCRIPCIÓ DE L'OBRA
El Discòbol és l'obra mestra de Miró, l'artista del moviment per excel·lència. L'obra amb gran característiques de l'art egipci, en què el tors es representava frontalment i els braços i les cames de perfil. El pas endavant que va fer l'escultor va ser convertir el que ja era un prototip sense vida en un prodigi de moviment només pel fet d'escollir un personatge que semblés versemblant en aquesta postura forçada.

COMENTARI DEL CONTINGUT:
3.1.Contingut i significació:

Tema: importància de l’esportista.
És l’heroi Jacint que va morir quan llançava
3.2.Funció: decorativa, històrica, commemorativa, costu­mista.
3.4.Aportacions, innovacions.
Representació del moviment i la posició d’immobilitat que implica acció. És una figura molt atrevida que vol captar el moviment en tres posicions, anterior, posterior i aturat.
3.5.Context històric, relació amb la cultura de l’època
Les estructures socioeconòmiques comencen a prendre noves formes. És consoliden les polis, es produeix una gran extensió del món hel·lenístic, es contra el poder i la riquesa en mans de molt pocs
La polis és la
ciutat-estat, on desenvolupà i s'expandí la civilització grega fins a l'època hel·lenística. La unificació entre el nucli urbà i el camp, característica essencial de la polis arcaica i clàssica. L'estructura de la polis comporta un establiment urbà, generalment instal·lat al peu d'una acròpoli
Pèricles va afavorir l'accés dels atenencs amb menys recursos a la vida pública, proposant un canvi de lleis i un sou per als servidors de la polis. Pèricles es va proposar fer d'Atenes la ciutat més bella del món. S'hi van construir el Partenó, l'Erectèon i altres grans edificis. També va impulsar lleis que afavorien el comerç marítim, la principal font d'ingressos de la polis. La supremacia creixent d'Atenes va causar el descontentament de les altres ciutats gregues, origen de la
Guerra del Peloponès. Guerres mèdiques les quals van enfrontar els grecs amb els perses.
3.6.Història de l'obra comentada.
L’original era de bronze,però aquest s’ha perdut. Coneixem l’escultura perquè hi ha nombroses còpies en marbre.
Els atletes eren considerats herois de les diverses polis que entraven en competició. Els guanyadors dels jocs tenien una altíssima reputació social i els eren dedicats monuments commemoratius.

No hay comentarios: